Tuesday, July 21, 2009

מנוע של מכונת כביסה ישנה

מצאתם מכונת כביסה ישנה ועלה לכם רעיון למחזר את המנוע למטרה כלשהי? הגעתם (אולי) למקום הנכון!
הפירוק של המנוע הוא פשוט: יש לנתק בזהירות את מחבר הפלסטיק שמאגד את החוטים, ולפתוח את הבורג/אום שמחזיקים את גוף המנוע לשלדת המכונה. המנוע בידינו.
מנוע של מכונת כביסה הוא לא פרייאר. הוא צריך לדעת להסתובב במהירויות שונות (כיבוס, סחיטה וכו') ובכיוונים שונים. בד"כ תמצאו מנוע של עד שלושת-רבעי כח סוס (כ-450 וואט) שפועל על זרם חילופין. ממה שקראתי, יש שני סוגים עיקריים של מנועים: מנוע פחמים ומנוע בלי פחמים. מנוע בלי פחמים ("רוטור כלוב") מופעל ע"י קבל, ושם יש שני ליפופי מנוע (שני סלילים): לכביסה - מהירות נמוכה ולסחיטה - מהירות גבוהה. זו מעין החלאה חשמלית של שני מנועים.
במנוע עם פחמים ("רוטור מלופף"), ויסות המהירות נעשה דרך מתח המוזרם ל"פחמים". הפחמים בהם מדובר הם שני מקלות שחורים שיושבים על הרוטור שהוא החלק המסתובב במנוע. במנוע כזה יש גם "טכו-מטר" שבודק את המהירות. הוא יושב על ציר המנוע בצד האחורי, ומשם זה הולך ל"בקר" (כרטיס אלקטרוני) שלפי המהירות הוא משנה את המתח בפחמים ואלו כאמור גורמים לשינוי המהירות.

המנוע שאני פירקתי היה שייך למכונת כביסה פיליפס-ווירלפול והיה מנוע פחמים. אם יש לכם מנוע בלי פחמים, אין לי מושג איך להפעיל אותו.
או קיי, אז יש לנו מנוע פחמים אבל ניתקנו אותו מהבקר האלקטרוני של מכונת הכביסה ששולט על מהירות המנוע. מסתבר אבל שיש אפשרות להפעיל את המנוע ללא בקר בחיבור ישיר לחשמל רגיל של 220 וולט, ואז לקבל פעולת מנוע במהירות מלאה.
איזה חוטים צריך לחבר לאן? זו כבר לא שאלה פשוטה וחיפוש די מתמשך בגוגל לא היה לי לעזר רב. למחבר היו מחוברים 7 חוטים. מה שהצלחתי להבין זה שחוט אחד (הקיצוני) הוא הארקה, זוג חוטים אחד הולך לטכו-מטר מה שלא רלבנטי במקרה שלנו ושני הזוגות הנותרים הם עבור שני סלילים שקיימים במנוע. לא יודע למה שניים. בקיצור, מה שצריך לעשות זה לחבר זוג חוטים של אחד הסלילים לחשמל. אצלי הזוגות של הסלילים היו חום + חום/לבן, וירוק + ירוק/חום. את שני הזוגות הנוספים צריך לחבר ביניהם כדי לסגור מעגלים.
1. חום (הארקה)
2. ירוק/חום
3. חום
4. ירוק
5. חום/לבן
6. שחור (טכו-מטר)
7. אדום (טכו-מטר)
וביתר פירוט: 1 להארקה, 2 ו-4 לחשמל, 3 מחובר ל-5, 6 מחובר ל-7.
שיהיה בהצלחה.
אין לי כמובן אחריות על כלום וברור שרק טכנאי מדופלם רשאי לנסות בבית

No comments:

Post a Comment